#ACWA Athena Creative Writing Academy. Athena N. Malapani MA, PhD, Philologist NCUA.

ATHENA
CREATIVE
WRITING
ACADEMY

#ACWA

  • Αρχική
PHOTO_TONIA.jpg
1. Από ποια ηλικία ξεκινήσατε να γράφετε; Από πολύ μικρή έπλαθα ιστορίες και τις σημείωνα στο χαρτί σε μορφή σχεδιαγράμματος κυρίως. Αλλά, κάποια στιγμή, πριν έντεκα χρόνια, άρχισα να δίνω πνοή στους ήρωές μου, τοποθετώντας τους σε ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος. 2. Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη λογοτεχνία-πεζογραφία; Είναι το αγαπημένο μου είδος, παρόλο που μου αρέσει και η ποίηση. 3. Από πού αντλείτε τα ερεθίσματά σας για να γράψετε μια ιστορία; Από παντού. Από κάθε τι. Παρατηρώντας, αγγίζοντας, ακούγοντας, νιώθοντας ό,τι με περιτριγυρίζει. 4. Πώς αποφασίσατε να δώσετε αυτόν τον τίτλο στο βιβλίο σας; Τι σημαίνει για εσάς; Ο τίτλος ήρθε αβίαστα, γιατί η ηρωίδα και πρωταγωνίστρια της ιστορίας λατρεύει το άρωμα της βροχής κι αυτό είναι ένα κοινό σημείο με τη δημιουργό της. Η βροχή είναι ένα από τ’ αγαπημένα μου θέματα. 5. Ποια ερεθίσματα σας δόθηκαν για να γράψετε αυτό το βιβλίο; Όντας κι εγώ επιστήμων, μπορώ να πω ότι η Ιόλη, έχει κάτι από μένα. Ήθελα να γράψω μια ιστορία για μια κοπέλα με πολλή καλοσύνη, που χρησιμοποιεί την επιστήμη της για καλό σκοπό. Το ερέθισμα ήρθε από την καθημερινότητα και τη λανθασμένη πλευρά με την οποία χρησιμοποιείται η γνώση. 6. Το βιβλίο σας έχει και αυτοβιογραφικό χαρακτήρα; Δηλαδή υπάρχουν και προσωπικά στοιχεία και βιώματα; Βιώματα όχι, αλλά στοιχεία του χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας υπάρχουν και σε μένα. Η Ιόλη είναι πολύ «εγώ». 7. Μπορούν τα βιβλία σας να βοηθήσουν τον σημερινό άνθρωπο; Αν ναι, με ποιον τρόπο; Πιστεύω ότι όλα τα βιβλία μπορούν αν βοηθήσουν. Είτε με τον πιο απλό τρόπο, να σε ταξιδεύουν, να σε χαλαρώνουν και να σε μαγεύουν, είτε με το να σου δίνουν τροφή για σκέψη. Στο συγκεκριμένο, προκύπτουν αρκετά ερωτήματα, με το πιο σημαντικό: «Εσύ, πού θα έφτανες για να σώσεις τον εαυτό σου ή κάποιον αγαπημένο σου;» Μου αρέσει πάντα να προκύπτουν ερωτήματα από τις ιστορίες μου, ίσως και διαφορετικά για τον κάθε αναγνώστη. 8. Πόσο σημαντική είναι για εσάς η εικονογράφηση στα βιβλία σας ή ένα καλό αισθητικά εξώφυλλο; Μου αρέσει πάντα ένα ωραίο εξώφυλλο, άλλωστε αυτό τραβάει πρώτο το βλέμμα, αυτό και ο τίτλος. Μου αρέσει όμως περισσότερο, το εξώφυλλο, να αντικατοπτρίζει την ιστορία, η οποία σαφώς είναι το σημαντικό. Κι έχω να πω ότι το συγκεκριμένο στο «Άρωμα βροχής», το λατρεύω! 9. Πιστεύετε ότι οι σημερινοί Έλληνες διαβάζουν βιβλία; Έχω διαβάσει έρευνες που λένε ότι, δυστυχώς, είμαστε πολύ χαμηλά σε αναγνωστικό κοινό. Το βλέπω κι εγώ η ίδια στον περίγυρό μου. Υπάρχουν φανατικοί αναγνώστες ή μη αναγνώστες. 10. Ποιες δράσεις πρέπει να γίνουν από διάφορους φορείς (π.χ. οικογένεια, σχολείο- εκπαίδευση) για να αυξηθεί το ενδιαφέρον των ανθρώπων για το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων; Δηλαδή, πώς μπορούμε να αναπτύξουμε τη φιλαναγνωσία; Αυτό, μπορεί να ξεκινήσει όταν οι γονείς διαβάζουν στα παιδιά τους από πολύ μικρά παραμύθια, αλλά διαβάζουν κι οι ίδιοι. Να παίρνουμε δώρα βιβλία. Στο σχολείο, μπορούν να δημιουργηθούν όμορφες δανειστικές βιβλιοθήκες, να γίνονται περισσότερες δράσεις και κυρίως διαδραστικές εκδηλώσεις με συγγραφείς, ανάλογα με τις ηλικίες των παιδιών. Και βέβαια, οι ίδιοι οι δάσκαλοι, να δημιουργούν εύφορο έδαφος για όλα αυτά. 11. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια ως προς τη συγγραφή; Τι μπορείτε να μας αποκαλύψετε; Το σίγουρο είναι ότι δε θα σταματήσω να γράφω. Ετοιμάζω ένα νέο μυθιστόρημα, με πλοκή που περιλαμβάνει αρκετά στοιχεία, αλλά που είναι πολύ νωρίς για να πω κάτι παραπάνω. 12. Σας ευχαριστώ πολύ για την εξαιρετική συνέντευξη και θα ήθελα να ολοκληρώσετε με ένα μότο σας, μια ευχή σας! Ποια είναι; Κι εγώ σας ευχαριστώ θερμά για τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σας. «Να προσπαθούμε ό,τι ζούμε, να το ζούμε με πάθος!»
who_is_afraid_of_virginia_wolf.jpg
Η θεατρική παράσταση που είναι ευρύτατα δημοφιλής, Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ; του Έντουαρντ Άλπμι, προβάλλεται στο Θέατρο Αθηνών σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και αποτελεί μία από τις πιο δυνατές και συγκλονιστικές παραστάσεις της εφετινής χρονιάς. Το έργο αυτό προβάλλει την προβληματική σχέση ενός ζευγαριού, της Μάρθας και του Τζωρτζ, οι οποίοι παντρεύτηκαν για την ικανοποίηση επαγγελματικών φιλοδοξιών στον διεφθαρμένο πανεπιστημιακό χώρο. Η συνάντηση και η φιλοξενία ενός φιλικού ζευγαριού από τη Μάρθα και τον Τζωρτζ γίνεται αφορμή για να ξεσπάσει ένα (αυτο)καταστροφικό παιχνίδι μεταξύ τους, το οποίο αποδεικνύει την εκρηκτική τους σχέση, αλλά και τα μειονεκτήματα της σχέσης του φιλικού ζευγαριού που φιλοξενούν. Έτσι, αποδεικνύεται ότι ο γάμος δεν στηρίζεται πάντοτε στον έρωτα, αλλά και στα συμφέροντα, οικονομικά ή κοινωνικά ή λόγω του φόβου της εγκατάλειψης. Ο Τζωρτζ και η Μάρθα θέτουν τον εαυτό τους σε μία σειρά δοκιμασιών, με στόχο ποιος θα καταφέρει να «επιβιώσει», να νικήσει και να επικρατήσει. Η ένταση και δραματικότητα του έργου ανεβαίνει κατακόρυφα, καθώς οι πρωταγωνιστές ανταγωνίζονται μέχρι τελικής πτώσεως. Η ανταγωνιστικότητα αυτή αποκαλύπτει σταδιακά κάθε πτυχή της προσωπικότητάς τους, αλλά και της μεταξύ τους σχέσης. Η Μάρθα είναι μια ανταγωνιστική γυναίκα, πολύ σκληρή, αλλά και με χαμηλή αυτοεκτίμηση, καθώς θεωρεί ότι η υποτακτικότητα και η αγάπη του άντρα της, του Τζωρτζ, δεν της αξίζουν. Το νεαρό ζευγάρι ανακαλύπτει κι αυτό τα δικά του μειονεκτήματα στη σχέση τους, η οποία βασιζόταν σε μία ψεύτικη εγκυμοσύνη, αλλά και στο κίνητρο του οικονομικού οφέλους και της εξασφάλισης. Η πλοκή της υπόθεσης ολοκληρώνεται με τη Μάρθα και τον Τζωρτζ να έχουν αλληλοκαταστραφεί από το ανταγωνιστικό παιχνίδι τους και να προσδοκούν να αναγεννηθούν από τις στάχτες τους. Η ανταγωνιστικότητά τους και η έλλειψη ενός παιδιού στον γάμο τους τους οδηγεί σε αυτήν την προβληματική σχέση, μέσα από την οποία παίζουν, δοκιμάζονται, αλληλο-αποκαλύπτονται, καταστρέφονται και προσπαθούν να ξαναγεννηθούν για να συνεχίσουν τον ανταγωνισμό τους. Η προβληματική σχέση τους ωστόσο, οδηγεί το φιλικό ζευγάρι των συμπρωταγωνιστών τους στη διερεύνηση της δικής τους σχέσης εκ των έσω, με αποτέλεσμα να φεύγουν αγαπημένοι, αφήνοντας όμως τους δύο πρωταγωνιστές στην παραδοχή των αδυναμιών τους που τους οδηγεί στην αυτοκαταστροφή. Οι ηθοποιοί ενσαρκώνουν με πλήρη επιτυχία τους χαρακτήρες του έργου αποδίδοντας τα έντονα συναισθήματα και τις συναισθηματικές μεταπτώσεις τους. Οι εντάσεις, η ειρωνεία και οι εναλλαγές χιούμορ με συγκίνηση και απόγνωση καθιστούν αυτήν την παράσταση εξαιρετικά δυναμική, παρασύροντας και τον θεατή σε αυτό το συναισθηματικό παιχνίδι, με αποτέλεσμα να διερωτηθεί και ο ίδιος για τον ρόλο του έρωτα στη ζωή του.
philosophy_image.jpg
21 Νοεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας Γιατί η Φιλοσοφία είναι απαραίτητη σήμερα; Θα πίστευε κανείς ότι η Φιλοσοφία Έχει θέση στην εποχή μας, σε μία εποχή που οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα; Μπορεί η Φιλοσοφία να προσφέρει κάτι στον σύγχρονο άνθρωπο; Η απάντηση είναι θετική: ΝΑΙ, ΜΠΟΡΕΙ! Η φιλοσοφία Μπορεί να βοηθήσει τον σημερινό άνθρωπο να σκεφτεί, να στρέψει το βλέμμα του εσωτερικά και να αναζητήσει τον εαυτό του, ποιος πραγματικά είναι ή ποιος θέλει να γίνει. Διαβάζοντας φιλοσοφία εξερευνούμε τον εαυτό μας κι έτσι, οδηγούμαστε στην αυτογνωσία. Κατά συνέπεια, μπορούμε να αυτοβελτιωθούμε, άρα η Φιλοσοφία ανοίγει δρόμους για την αυτοβελτίωση. Έτσι, αυξάνουμε και την αυτοεκτίμηση μας και την αυτοπεποίθηση μας. Η φιλοσοφία λοιπόν, μας βοηθά να καταλάβουμε καλύτερα τον εαυτό μας!
philosophy_image.jpg
21 Νοεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας Γιατί η Φιλοσοφία είναι απαραίτητη σήμερα; Θα πίστευε κανείς ότι η Φιλοσοφία Έχει θέση στην εποχή μας, σε μία εποχή που οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα; Μπορεί η Φιλοσοφία να προσφέρει κάτι στον σύγχρονο άνθρωπο; Η απάντηση είναι θετική: ΝΑΙ, ΜΠΟΡΕΙ! Η φιλοσοφία Μπορεί να βοηθήσει τον σημερινό άνθρωπο να σκεφτεί, να στρέψει το βλέμμα του εσωτερικά και να αναζητήσει τον εαυτό του, ποιος πραγματικά είναι ή ποιος θέλει να γίνει. Διαβάζοντας φιλοσοφία εξερευνούμε τον εαυτό μας κι έτσι, οδηγούμαστε στην αυτογνωσία. Κατά συνέπεια, μπορούμε να αυτοβελτιωθούμε, άρα η Φιλοσοφία ανοίγει δρόμους για την αυτοβελτίωση. Έτσι, αυξάνουμε και την αυτοεκτίμηση μας και την αυτοπεποίθηση μας. Η φιλοσοφία λοιπόν, μας βοηθά να καταλάβουμε καλύτερα τον εαυτό μας!
kids_picture.jpg
Αλήθεια, σε ποιο παιδί αξίζει να είναι παραμελημένο και να ζει στο περιθώριο, επειδή είναι διαφορετικό ως προς το χρώμα, τη θρησκεία ή την εθνικότητα; Σε ποιο παιδί αξίζει να μη ζει ειρηνικά, αλλά να βιώνει τον φόβο του πολέμου και της βίας; Αξίζει άραγε σε κάποιο παιδί να μη μορφώνεται, να ζει απομονωμένο, να μην απολαμβάνει την υγεία, να μην εκφράζετε ελεύθερα, να είναι θύμα της σύγχρονης εργασιακής δουλείας; Σε ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ! Είναι αξιοθρήνητο να υπάρχουν σε μια κοινωνία που θέλει να λέγεται πολιτισμένη και προοδευτική, παιδιά που στερούνται τα βασικά αγαθά και το σημαντικότερο όλων, το δικαίωμα στη ζωή! Ας μην είναι μόνο η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που θα μας θυμίζει το αυτονόητο, το δικαίωμα των παιδιών στην Ειρήνη, την Παιδεία, την Υγεία, την Ισοτιμία, την Ελευθερία λόγου, το Παιχνίδι. Τα παιδιά είναι ολοκληρωμένες προσωπικότητες με δικαιώματα ισότιμα και ισοδύναμα με αυτά των ενηλίκων! Είναι επιτακτική ανάγκη λοιπόν, να αφυπνιστούμε όλοι, για να αντιμετωπιστεί το φλέγον αυτό ζήτημα της καταπάτησης των παιδικών δικαιωμάτων, ώστε ν' ακουστεί η φωνή τους σε κάθε σημείο του πλανήτη. Έτσι μόνο θα σωθούν πολλές αθώες παιδικές ψυχούλες. Στα παιδιά μας ανήκει το χθες, το σήμερα, το αύριο... Είναι μια φωτεινή ελπίδα για την ανθρωπότητα, η αληθινή ψυχή του κόσμου και, όπως ειπώθηκε κάποτε και από τον Αδαμάντιο Κοραή, "Τα παιδιά αποτελούν τα άνθη της φυλής".
THANASIS_STATHOPOYLOS_PHOTO.jpg
• Από ποια ηλικία ξεκινήσατε να γράφετε; Απ: Η επιθυμία να γράψω υπήρχε πάντα. Ξεκίνησε να γίνεται πράξη πριν από 5 χρόνια, στην ηλικία των 34 ετών. • Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την παιδική λογοτεχνία; Απ: Τα παραμύθια προσφέρουν χαρά, ευτυχία, διασκέδαση και ταξιδεύουν ευχάριστα τα παιδιά. Ήθελα λοιπόν κι εγώ, να χαρίσω στα παιδιά τέτοια όμορφα συναισθήματα. Τι ωραιότερο από το να βλέπεις χαρούμενα παιδιά? • Από αντλείτε τα ερεθίσματά σας για να γράψετε μια ιστορία παιδικής λογοτεχνίας; Απ: Από οτιδήποτε συναντάμε στην καθημερινότητά μας. Από ένα ζωάκι, από ένα δέντρο, από ένα μνημείο. Τα πάντα μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση για μία παιδική ιστορία. Όπως έλεγε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν "Οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει ένα παραμύθι και μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις". • Θεωρείτε ότι είναι ευκολότερο ή δυσκολότερα για έναν ενήλικα να γράψει παιδική λογοτεχνία από ό,τι λογοτεχνία που να αποδίδεται σε ενήλικες; Απ: Το καθένα έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Απλώς, όταν ένας ενήλικας γράφει για παιδιά, πρέπει να φέρνει τον εαυτό του στη θέση ενός παιδιού, να θυμάται δηλαδή πως ένιωθε και σκεφτόταν όταν ήταν και αυτός παιδί. • Ποιες είναι οι απαιτήσεις των παιδιών σήμερα; Τι αναζητά ένα παιδί μέσα από το διάβασμα ενός βιβλίου; Απ: Να νιώσει χαρά, να περάσει όμορφα, να διασκεδάσει, να ονειρευτεί, να ταξιδέψει, να αφεθεί, να μάθει. • Μπορούν τα βιβλία σας να βοηθήσουν έναν εκπαιδευτικό να εμπλουτίσει το μάθημά μου; Με ποιον τρόπο; Απ: Τα βιβλία μου μεταδίδουν μηνύματα όπως αγάπη, καλοσύνη, ευγνωμοσύνη, φιλία. Επίσης, διαβάζοντάς τα δημιουργούνται ποικίλα συναισθήματα τα οποία μπορούν να αποτελέσουν βάση δημιουργικής συζήτησης με τα παιδιά. • Πόσο σημαντική είναι για εσάς η εικονογράφηση στα βιβλία σας και εν γένει, στην παιδική λογοτεχνία; Απ: Είναι πολύ σημαντική γιατί τα παιδιά παρατηρούν πολύ και αγγίζουν τις εικόνες. • Πιστεύετε ότι τα παιδιά σήμερα διαβάζουν βιβλία; Απ: Τα παιδιά διάβαζαν, διαβάζουν και θα διαβάζουν πάντα βιβλία. • Ποιες δράσεις πρέπει να γίνουν από διάφορους φορείς (π.χ. οικογένεια, σχολείο- εκπαίδευση) για να αυξηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών-παιδιών για το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων; Δηλαδή, πώς μπορούμε να κάνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν φιλαναγνωσία; Απ: Οι ίδιοι οι γονείς να διαβάζουν στα παιδιά τους παραμύθια και να τα παροτρύνουν να διαβάζουν και μόνα τους. Το ίδιο και οι εκπαιδευτικοί. Να γεμίσουν οι βιβλιοθήκες των σπιτιών, των σχολείων και των Δήμων με όμορφα παιδικά βιβλία. Φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης να διοργανώνουν όλο και περισσότερα φεστιβάλ παιδικών βιβλίων. Γενικότερα, η κοινωνία μας να δώσει μεγάλη βαρύτητα. • Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια ως προς τη συγγραφή; Τι μπορείτε να μας αποκαλύψετε; Απ: Αν ξεκινήσεις να γράφεις, ειδικά για παιδιά, δε θες ποτέ να σταματήσεις. Έρχονται λοιπόν κι άλλα παιδικά βιβλία. • Σας ευχαριστώ πολύ για την εξαιρετική συνέντευξη και θα ήθελα να ολοκληρώσετε με ένα μότο σας, μια ευχή σας! Ποια είναι; Απ: Υγεία, χαρά και ευτυχία για τα παιδιά όλου του κόσμου.
Giannis_Theocharis.jpg
1) Γεια σας, ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία! Άρχισα από 25 ετών να γράφω δειλά-δειλά κάποιους στίχους. 2) Σπουδές δεν έχω κάνει. Ξεκίνησα μόνος μου. Στην πορεία,το καλοκαίρι του 2006, συγκεκριμένα σε ένα νυχτερινό κέντρο της Χαλκιδικής, γνώρισα έναν γνωστό στιχουργό και παραγωγό και μου έδωσε κάποιες κατευθυντήριες γραμμές προκειμένου να βελτιώσω τον τρόπο γραφής μου. 3) Μουσική δεν γράφω,δεν έχω τις απαιτούμενες γνώσεις καθώς και τα μέσα για να το κάνω. Κάποιες φορές φαντάζομαι τους στίχους μου με έναν ρυθμό, κάποιες άλλες πάλι όχι, απλώς γράφω... 4) Έμπνευση αντλώ από προσωπικές μου εμπειρίες μόνο. Δεν μπορώ να γράψω κάτι κατά παραγγελία, δεν είναι εύκολο για μένα να μπω στο μυαλό και στην ψυχοσύνθεση ενός άλλου ατόμου και να γράψω ό,τι εκείνος θέλει να πει. Ερεθίσματα κυρίως παίρνω από το παρελθόν μου, αλλά και γενικότερα από τις συμπεριφορές των ανθρώπων. Δυστυχώς, έχει αλλάξει αρκετά ο κόσμος πλέον και κάποιες άσχημες συμπεριφορές μου δίνουν ερέθισμα να δημιουργήσω. Φροντίζω όμως να μην μένω στα άσχημα που παρατηρώ, θα τα τονίσω, γιατί αναπόφευκτα υπάρχουν στην πραγματικότητά μας, αλλά δεν θα επιμείνω. 5) Προσπαθώ, όπως προείπα, να ανανεώνω τις πηγές έμπνευσής μου, αλλά από την άλλη δεν θέλω να αποκοπώ εντελώς από το παρελθόν μου. Εξάλλου, ο χαρακτήρας του καθενός ορίζεται από τα βιώματά του. 6) Όταν ολοκληρώνω κάτι, αισθάνομαι ικανοποιημένος και σπεύδω να μοιραστώ τη χαρά και τον ενθουσιασμό μου με κάποια άτομα του περιβάλλοντός μου, που τρέφω μεγάλη εκτίμηση και εμπιστοσύνη γι'αυτά. Στέλνω ό,τι δημιούργησα εκείνη τη στιγμή και περιμένω τα σχόλια και τις υποδείξεις τους. Σίγουρα πολλοί θα σας έχουν πει πως όταν δημιουργούν κάτι, αισθάνονται λύτρωση. Κάπως έτσι αισθάνομαι όταν γράφω, λυτρώνομαι, ελευθερώνομαι. Αφήνω τις σκέψεις μου στο χαρτί κι εκείνη τη στιγμή "αδειάζω". 7) Για να είμαι ειλικρινής,δεν έχω διαβάσει πολύ ποίηση. Μόνο κάποιους στίχους της Κικής Δημουλά που βρίσκω κατά καιρούς στο ίντερνετ. Μ' αρέσει το διάβασμα, αλλά προτιμώ μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος, είτε είναι αληθινή είτε μυθοπλαστική. Προτιμώ την πεζογραφία παρά την ποίηση για να γεμίζω τον ελεύθερό μου χρόνο. Γνωρίζω όμως πως βάση για κάθε ποίημα είναι ο στίχος. Γι' αυτό οι έννοιες στιχουργός και ποιητής είναι όμοιες, έχουν κοινή υπόσταση. Ασφαλώς, ποίηση και στιχουργική συνδέονται. Πόσοι στίχοι ποιητών εξάλλου δεν έχουν μελοποιηθεί και ερμηνευθεί από αξιόλογους καλλιτέχνες; Πάρα πολλοί, αδιαμφισβήτητα! Οπότε, στιχουργική και ποίηση έχουν άμεση σχέση. 8) Έχω κάποια ονόματα κατά νου που θα μπορούσαν να ερμηνεύσουν κάποιους στίχους μου αν και ξέρω πως είναι αρκετά δύσκολο στο να τους προσεγγίσω. 9) Θέλω μόνο να γράφω στίχους. Αφήνω τη σύνθεση και την ερμηνεία σε ανθρώπους που γνωρίζουν πολύ καλά τη συγκεκριμένη τέχνη. 10) Αποφεύγω να βάζω στόχους. Το ρητό λέει πως "όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια,ο Θεός γελάει!" Υγεία επιθυμώ για μένα, αλλά και για όλο τον κόσμο. Από κει και πέρα,,ό,τι έρθει καλοδεχούμενο. 11) Θα σας αφιερώσω ένα απόφθεγμα της αγαπημένης μου Αλκυόνης Παπαδάκη: "Το μόνο που κερδίζεις όταν νοιάζεσαι συνέχεια για τους άλλους, είναι να κάνεις άσκοπα σταθμούς. Προχώρα και μη φλυαρείς. Αυτούς που δε μπορούν να σ' ακολουθήσουν, είναι μάταιο να προσπαθείς να τους πείσεις. Κι'αν υποκριθούν πως κατάλαβαν,αυτοί είναι που θα στη φέρουν χειρότερα! Να δίνεσαι, αλλά να μη σκορπίζεσαι!" Να δινόμαστε στους ανθρώπους, αλλά με μέτρο. "Μέτρον άριστον",όπως λέγανε και οι αρχαίοι μας πρόγονοι, άλλωστε!
greek_flag.jpg
Η 28η Οκτωβρίου 1940 είναι η μέρα που ο ελληνικός λαός ξεσηκώθηκε εναντίον των Ιταλών με ένα ηρωικό ΟΧΙ. ΟΧΙ στον συμβιβασμό, ΟΧΙ στην καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, ΟΧΙ στην έλλειψη της ελευθερίας στη σκέψη, στον λόγο, στην έκφραση. Ήταν ένας πόλεμος καθαρά αμυντικός για την προάσπιση των συνόρων του ελληνικού κράτους, αλλά και για τις αξίες που είχαν πολεμήσει και οι πρόγονοί μας το 1821, αλλά και από την αρχαιότητα ακόμη. Η ελευθερία, η ειρήνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι οι αξίες που ώθησαν τους Έλληνες στον δίκαιο αγώνα τους. Πόσο επίκαιρο είναι το μήνυμα της Ελευθερίας και σήμερα; Αδιαμφισβήτητα πάρα πολύ! Η ελευθερία είναι μία έννοια που έχει επαναπροσδιοριστεί στην εποχή μας. Πολλοί λαοί πλέον μοχθούν γι'αυτήν, τόσο για να την αποκτήσουν όσο και για να την διατηρήσουν. Η ελευθερία ενός λαού -ή και ενός ανθρώπου- μπορεί να καταστρατηγηθεί όχι μόνο με την κλασική έννοια και διαδικασία του πολέμου, αλλά και με πλάγιους τρόπους. Για παράδειγμα, η επιβολή στην πολιτισμική και οικονομική ανάπτυξη ενός λαού, η επιβολή ενός συγκεκριμένου τρόπου σκέψης και ζωής αποτελούν επιπλέον τρόπους -πολλές φορές και πολύ ύπουλους- για την αφαίρεση της ελευθερίας ενός λαού. Επομένως, η ελευθερία μπορεί να αφαιρεθεί με πολλούς τρόπους: με επιβολή στερεοτύπων στη σκέψη μας, με καθορισμό της νοοτροπίας μας και του τρόπου ζωής μας, με παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της ελευθερίας σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Στόχος μας πρέπει να είναι ο συνεχής αγώνας όλων μας για τη διατήρηση της ελευθερίας στη σκέψη μας πρωτίστως, αλλά και την προάσπιση των δικαιωμάτων κάθε ανθρώπινης οντότητας, γιατί πέρα από πολίτες του έθνους μας, ζούμε σε μια πολιτισμική κοινωνία, άρα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε αναπόφευκτα, και πολίτες του κόσμου.
joker.jpg
Η ταινία αυτή έχει τεράστια απήχηση ήδη από τις απαρχές της κυκλοφορίας της. Ο λόγος δεν είναι τυχαίος. Η συγκλονιστική πλοκή και η εξαιρετική ερμηνεία του πρωταγωνιστή αποτελούν βασικά στοιχεία που προσδίδουν ιδιαίτερη σπουδαιότητα στο έργο και προσελκύουν το κοινό. Εντούτοις, το σημαντικότερο στοιχείο -κατά την προσωπική άποψη της γράφουσας- είναι η προβολή της ψυχασθένειας και πώς πρέπει να την αντιμετωπίζουμε. Ο πρωταγωνιστής καταρρίπτει τα στερεότυπα απέναντι στην ψυχική ασθένεια με ξεκάθαρα μηνύματα που μεταφέρει δυναμικά μέσα από την ερμηνεία του. Αυτό αποδεικνύει και τη δύναμη και δυναμική του σεναρίου. Ο πρωταγωνιστής αναδεικνύει λοιπόν, ότι ένας ψυχασθενής χρειάζεται βοήθεια, αλλά και κάθε άνθρωπος που θεωρεί ότι αντιμετωπίζει κάποιες δυσκολίες με την επικοινωνία -τόσο με τον εαυτό του όσο και με τους άλλους- πρέπει να ζητά ψυχολογική ή ψυχιατρική βοήθεια. Το βαθύτερο μήνυμα είναι η ανάγκη να αφυπνιστούμε και να μάθουμε ότι η υγεία μας αφορά τόσο στο σώμα όσο και στην ψυχή. Εξάλλου, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η υγεία είναι η άρτια κατάσταση τόσο του σώματος όσο και του πνεύματος και της ψυχής. Επομένως, η πνευματική και ψυχική υγεία και ισορροπία απαιτούν τη δική τους φροντίδα από τους ειδήμονες ψυχικής υγείας που καλό θα είναι να τους εμπιστευόμαστε, χωρίς να θεωρούμε ότι είναι ντροπή ή ένδειξη αδυναμίας. Αντιθέτως, ο άνθρωπος που έχει δύναμη, αναγνωρίζει τις δυσχέρειές του και είναι πρόθυμος να γνωρίσει τον εαυτό του και να εργαστεί και να συνεργαστεί με στόχο την αυτοβελτίωσή του με τη δική του επιθυμία.

© 2012 - 2018 www.acwa.info
#ACWA Athena Creative Writing Academy.
Athena N. Malapani MA, PhD, Philologist
National and Capodistrian University of Athens.
Designed with Respect by CareerPlus.